Els grups parlamentaris de Demòcrates i Ciutadans Compromesos han entrat a tràmit la Proposició de llei de modificació de la Llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària, coneguda popularment com “la regla d’or”. Es dona resposta així a un compromís de la majoria parlamentària amb la bona, ja que la voluntat sempre ha estat la d’entrar a tràmit parlamentari aquesta proposició de llei abans que el Pressupost general de l’Estat d’enguany iniciïi el seu camí a la cambra parlamentària. La Proposició de llei de sostenibilitat de les finances públiques i d’estabilitat pressupostària conté elements molt tècnics, i per això el treball intern per la seva modificació feia mesos que estava en curs.
La legislació vigent ha donat compliment fins ara als requisits legals del marc pressupostari, però a causa de canvis en les tendències econòmiques i de les finances públiques dels darrers anys, la llei presenta algunes limitacions que el nou text busca corregir.
Un dels principals canvis que la proposició presenta és la limitació del pes de la imposició directa sobre el total d’impostos directes i indirectes de l’Administració general. Com les dades dels darrers temps corroboren, les liquidacions d’imposició directa s’ha incrementat de manera molt més accelerada que les liquidacions d’imposició indirecta. La recaptació dels impostos directes supera des del 2020 el 45% del total de la recaptació estatal, quan l’establert per la llei marca el llindar en el 40%. És per això que el nou text legislatiu adopta uns nous paràmetres adaptats al model fiscal i econòmic actual d’Andorra.
La proposició de llei, ja entrada a tràmit, preveu una reducció progressiva del percentatge màxim d’endeutament permès de l’Estat
Amb el ferm compromís de la majoria parlamentària per una gestió curosa i equilibrada de les finances públiques, la proposició de llei preveu una reducció progressiva del màxim d’endeutament permès de l’Estat. De forma immediata, l’endeutament, permès fins ara del 40% del Producte Interior Brut, s’haurà de reduir gradualment fins al 35% del PIB. Una xifra la qual està previst arribar-hi a l’exercici 2036. A partir d’aquell any i en els deu anys posteriors, la reducció haurà de ser d’un 5% addicional, passant doncs del 35% al 30% del PIB. I finalment, des de l’exercici 2046 s’haurà de baixar un 5% més els pròxims anys, quedant finalment la xifra d’endeutament de l’Estat en el 25% del PIB.
Al mateix moment, la proposició de llei busca flexibilitzar les condicions de l’endeutament. Es permetria únicament doncs incrementar-lo per sobre del llindar quan es vulgui amortitzar futurs venciments del deute existent de l’Administració general.
Pel que fa a la despesa màxima permesa per l’Administració general, aquesta podrà superar l’1% del PIB quan l’economia nacional entri en un període de recessió econòmica. Això sí, aquest increment del dèficit queda condicionat per la llei, ja que no serà permès si supera la suma dels superàvits de caixa acumulats en els tres exercicis naturals anteriors.
Demòcrates i Ciutadans Compromesos també mantenen el seu compromís de no incrementar la pressió fiscal, sobretot la directa. En aquesta línia, el text recull un nou redactat de l’article 20 de la Llei 32/2014, que fa que totes les iniciatives legislatives que continguin normes tributàries hagin d’anar acompanyades d’un informe relatiu sobre la pressió fiscal.