Massa sovint, ens costa valorar la feina feta, els avenços que fem al nostre país, fins que no ens ho diuen des de fora. La visita durant la setmana passada del Grup d’experts per la lluita contra la violència de la dona i la violència domèstica del Consell d’Europa (Grevio) n’és un bon exemple. L’avaluació a la qual ens va sotmetre la delegació va comportar explicar tots els passos fets en matèria d’igualtat, no discriminació i lluita contra la violència envers les dones. La valoració que en va fer la delegació de tot plegat va ser positiva.
Amb això no vull dir que ja està tot fet o que no falti camí per recórrer, però sí defensar que els darrers anys de feina se n’ha fet, i molta. Començant per la Llei per l’erradicació de la violència de gènere i de la violència domèstica (del 2015), passant per la Llei per a la igualtat de tracte i no-discriminació (del 2019) i fins a arribar a la Llei per a l’aplicació efectiva del dret a la igualtat de tracte i d’oportunitats i a la no-discriminació entre homes i dones (la més recent, del 2022). Paral·lelament, Andorra ha desplegat diferents recursos i suports a les víctimes de violència de gènere (com el Codi Lila o els pisos refugi), ha impulsat plans de formació per a professionals de diversos àmbits, ha creat l’Observatori de la Igualtat i ha impulsat nombroses campanyes de sensibilització destinades a la societat.
Però més enllà de tot això, cal anar a l’inici de l’equació. Aquesta és l’educació, és inculcar valors als infants i joves perquè creixin en un entorn lliure de discriminacions o de qualsevol classe de violència. També perquè siguin capaços de detectar-la i saber actuar per denunciar-la.
Cal anar a l’inici de l’equació: l’educació, inculcar valors als infants i joves perquè creixin en un entorn lliure de discriminacions o de qualsevol classe de violència.
Així, i com he esmentat a l’inici, l’avaluació del Grevio ha servit per explicar com, des de les escoles del país s’ha fet un gran treball per inculcar aquest esperit d’igualtat i respecte entre els nostres joves i infants.
Poso alguns exemples per la part que més conec, però n’hi ha molts més: els darrers anys s’ha incorporat la perspectiva de gènere al currículum de l’Escola Andorrana, on es treballen conceptes com la igualtat de drets, els rols i els estereotips. Totes les escoles de primària compten amb una Comissió d’Igualtat, i a secundària es fan tallers i xerrades de sensibilització sobre la violència de gènere, el consentiment i respecte en les relacions afectives, així com el perill de les xarxes socials. En aquest punt, s’han impulsat campanyes sobre ciberassetjament, difusió no consentida d’imatges íntimes i altres formes de violència digital.
Pel que fa al professorat, des de les escoles els faciliten eines i recursos per promoure la conscienciació i educació per la igualtat i fomentar un entorn educatiu segur, inclusiu i respectuós per a l’alumnat. Aprofito per felicitar els docents, per la seva proactivitat a l’hora de transmetre aquests coneixements i valors als seus alumnes.
Pel que fa a les famílies, és important la seva implicació a través, per exemple, de les diferents xerrades i tallers que s’organitzen, per així sensibilitzar-los i donar-los eines per educar en igualtat.
Així mateix, s’han instaurat protocols de detecció i activació davant de casos de violència de gènere i assetjament escolar, de manera que es pugui garantir una resposta ràpida i coordinada en casos en què, malauradament, s’hagi d’intervenir des del centre escolar
Com bé he dit, malgrat els importants passos fets en l’àmbit educatiu, mai serà suficient i cal seguir. Així ho va remarcar el Grevio i així ho defensem plenament. És necessari donar totes les facilitats per a la formació dels docents, tenir uns protocols d’actuació clars i garantir que les famílies s’involucrin.
La prevenció des de l’educació és clau si volem erradicar les violències, discriminacions i desigualtats. Perquè podrem tenir lleis, campanyes i recursos, però el més important és assolir una societat igualitària i respectuosa. Tenim clar que aquest objectiu s’assoleix treballant des de la base; des d’edats primerenques, i amb la implicació de totes les parts.
Article de la consellera general Demòcrata, Carol Puig, publicat el 20 de febrer del 2025 al BonDia.