Com a laurediana que soc, em sento molt satisfeta perquè els pròxims anys el desviament de Sant Julià de Lòria serà una realitat. Però no és un sentiment que tingui des d’avui, ni des d’ahir o d’abans-d’ahir. La satisfacció, també la tranquil·litat, la tinc des de l’inici de la legislatura, fins i tot d’abans en campanya electoral, ja que el Govern s’ha mantingut ferm en considerar prioritària i primordial aquesta obra tan demanada per la parròquia i tan necessària per al país.
A partir d’aquí m’agradaria compartir i, si pot ser, aconseguir fer-vos extensiva aquesta satisfacció, detallant quin és el calendari que va fixar el Govern només iniciar la legislatura, per tal que el desviament sigui una realitat abans de quatre anys. Un calendari que no ha patit modificacions, malgrat que el vial hagi entrat en les negociacions parlamentàries pel Projecte de llei del pressupost del 2024.
El tret de sortida es va donar la tardor de l’any passat, amb la licitació del concurs per fer l’estudi sobre la caiguda de blocs rocosos al túnel de Rocafort i l’estudi sobre l’impacte mediambiental al voltant del túnel. Aquest estudi estarà enllestit en un parell de mesos.
La següent fase, i així consta al Pressupost per al 2024, és la que servirà per actualitzar l’estudi sobre el projecte del túnel de Rocafort, tenint en compte que es va fer fa vora dues dècades. Segons les previsions del Govern, estarà acabat abans d’aquest estiu, de manera que ja al setembre es podrà presentar públicament el projecte definitiu.
El següent pas serà a l’octubre, quan es començaran a col·locar (també estava contemplat al pressupost per a aquest any) les barreres de protecció per la caiguda de blocs rocosos a la boca nord del túnel. Perquè, evidentment, no es pot començar a fer cap obra d’aquesta dimensió si abans no es compta amb totes les mesures de seguretat i protecció.
Es tracta d’una obra prèvia que es calcula que tindrà una durada de tres a quatre mesos. A partir d’aquí, es podrà treure el concurs del desviament a principis de l’any vinent, i així aquestes obres puguin començar durant la primavera. En aquest punt, i tal com ha reiterat en diverses ocasions el ministre de Territori i Urbanisme, Raül Ferré, recordar que ja s’han pressupostat, en mode de plurianuals, vuit milions d’euros pel 2025, vuit més el 2026, i vuit més pel 2027.
Les obres començaran aquesta tardor amb la col·locació de barreres de protecció, tal com tenia previst el Govern
En conclusió, durant la temporada d’hivern 2026-2027, els vehicles ja podran circular pel nou túnel de Rocafort, fet que permetrà descongestionar el trànsit de l’entrada sud del nostre país i millorar la qualitat de vida de les lauredianes i lauredians. També en conclusió, ja fa temps que el Govern tenia clar quin era el calendari i que aquesta tardor ja començarien les obres.
Aquest és el timing fixat i que, com deia a l’inici, fa mesos que m’aporta tranquil·litat. Aquí, li podem sumar encara més tranquil·litat i satisfacció, al fet que els grups de la majoria, Demòcrates i Ciutadans Compromesos, hàgim arribat a un acord amb el grup de Concòrdia, en el marc de les negociacions pel Projecte de llei del pressupost 2024, per obrir una partida tècnica de 100.000 euros, la qual també es destinarà a la desviació de Sant Julià. Evidentment ajudaran, però en cap cas aquests 100.000 euros són necessaris ni impliquen cap avançament de les obres. El timing fixat es manté intacte al que es va marcar a l’inici de la legislatura.
Es tracta d’un gest polític, un gest de cortesia parlamentària que clarifica encara més el compromís del Govern i dels grups de la majoria amb el desviament de Sant Julià, tan demanat per les lauredianes i lauredians. També es tracta d’un gest per mostrar públicament que volem desplegar el projecte des del consens i el suport de la resta de formacions de l’arc parlamentari, així com del Comú de Sant Julià de Lòria.
Article de la consellera general Demòcrata, Carol Puig, publicat al BonDia el 25 de gener del 2024.