El president i la presidenta suplent del Grup Parlamentari Demòcrata, Jordi Jordana i Maria Martisella, han presentat aquest dijous en roda de premsa la Proposició de llei del Registre Civil, un text que actualitza el marc legal vigent, el qual data del 1996. Tal com ha explicat Jordana, s’ha optat per fer una nova llei que deroga l’anterior, ja que s’hi incorporen “modificacions importants”, relacionades amb la digitalització del registre, el pas del registre per seccions al de folis personals i una modernització global partint del que preveu la Llei de la persona i de família, aprovada el 2022.
Pel que fa a la digitalització del Registre Civil, la proposició de llei preveu mecanismes de tramitació, emmagatzematge i accés a la informació per mitjans electrònics. Dona continuïtat a la transformació digital de l’Administració pública, ha recalcat Martisella, facilitarà l’accés a la informació registral i agilitzarà la prestació del servei, tant pel que fa a la interconnexió amb dades d’altres persones, l’accés a la informació per part del ciutadà, i la transmissió de dades a les administracions públiques.
En qualsevol cas, la llei contempla un període transitori per fer la transposició del paper al digital, durant el qual podran coexistir el sistema actual i l’electrònic.
El Grup Parlamentari Demòcrata incorpora canvis legals al registre per adequar-lo a les noves realitats socials, jurídiques i familiars de la societat
Amb aquesta proposició de llei també s’abandona l’estructura actual del registre per seccions (naixements, matrimonis, etc.) i s’opta per un sistema de foli personal, que centralitzarà tota la informació de la persona. És a dir, cada ciutadà tindrà un espai assignat on s’agruparan consecutivament els assentaments dels fets i actes relatius a la seva identitat i condició civil, des del naixement a la defunció.
Pel que fa als aspectes vinculats amb la publicitat, el registre serà de caràcter públic, “però per poder tenir accés a les dades caldrà un interès legítim, qualificat per la registradora”, ha matisat Martisella. El mateix procediment que se segueix en l’actualitat, però introduint alguns assentaments considerats de publicitat restringida, com són les modificacions de sexe o els canvis de nom, la naturalesa de la mare si ha renunciat a la maternitat, la filiació adoptiva i la desconeguda o les defuncions prenatals, entre d’altres.
D’altra banda, la presidenta suplent ha detallat els aspectes que contempla la llei per adequar-se a les noves realitats socials, jurídiques i familiars de la societat andorrana, procés que va iniciar-se amb l’aprovació de la Llei qualificada de la persona i la família. A tall d’exemple, es contempla el canvi de nom i el de sexe, així com la regulació registral pel que respecta el règim jurídic de suport a les persones amb discapacitat. També s’integra en el Registre Civil la inscripció de les unions estables de parella: en l’actualitat s’inscriuen en un registre independent.
Finalment, s’incorpora per primera vegada matèria de dret internacional privat. Així, es fixa la competència del Registre Civil per inscriure actes de persones estrangeres amb residència legal al país, i s’hi detallen condicions d’accés de documents i resolucions estrangeres. També es donen facilitats en la comunicació dels naixements a Andorra per part del centre sanitari, amb la voluntat que el pare i la mare no hagin de fer tot el procés d’inscripció del nounat al registre.
Martisella ha volgut recalcar que a la proposició de llei s’hi han incorporat observacions i situacions que s’han trobat les dues registradores al llarg d’aquestes 30 dècades de funcionament del Registre. També ha celebrat “la bona entesa i coordinació” mantinguda amb elles durant tot el treball per elaborar la llei.
La proposició serà entrada a tràmit els propers dies, ha informat Jordana, amb la voluntat que sigui treballada en comissió durant la tardor i aprovada a principis del 2026.