Articles d'opinióMeritxell López

Una educació adaptada als canvis de la societat

Aquesta setmana hem encetat un nou curs escolar, el 2023-24. Enrere queden les nits llargues d’estiu, les trobades amb els amics, les nits de festes majors… Molts moments que quedaran en els records de la nostàlgia estival. Però ara toca començar un nou curs amb tot el que suposa: els nervis dels primers dies, les emocions de tornar a veure els amics i companys d’escola, la sorpresa de conèixer la nova mestra o mestre, la represa de les activitats extraescolars…

L’escola és un dels pilars que acompanya els alumnes en el seu desenvolupament personal. No solament els acompanya en la part acadèmica, sinó que els ajuda a créixer com a persones, enfortint dia rere dia els vincles emocionals. Les relacions compartides entre els iguals, amb els alumnes nouvinguts, amb el professorat, són els engranatges principals que faran moure més d’11.300 alumnes, repartits en els tres sistemes educatius, el que suposa creixement d’entre el 0,5% i un 1% respecte al curs passat.

Dins d’aquestes dades, el sistema educatiu andorrà és el que continua liderant el percentatge d’alumnes, amb el 40% del total, seguit del francès, l’espanyol i, en el darrer lloc, el British College, amb un 2% del total de l’alumnat. Tenim la sort de poder gaudir d’una ensenyança pública que està dotada de bona salut, ja que es mostra activa als canvis constants de la nostra societat. Així ho demostra, per exemple, el treball que ha realitzat el ministeri per implementar una assignatura alternativa a la religió per als alumnes del sistema andorrà. Amb aquesta assignatura, es pretén treballar conceptes com ara la resolució de conflictes, les emocions i els valors des d’una perspectiva de l’ètica. Tal com va explicar el secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina, aquesta matèria respon al que fixa la modificació de la Llei qualificada d’Educació i de la Llei d’Ordenament del sistema educatiu andorrà, aprovades la darrera legislatura.

Una de les novetats d’aquest curs és l’assignatura alternativa a la religió, que treballarà conceptes com ara la resolució de conflictes, les emocions i els valors des d’una perspectiva de l’ètica

L’assignatura s’abordarà des de la disciplina filosòfica de l’ètica i dels valors. El programa s’ha estructurat amb uns continguts que es desenvolupen a l’educació primària i que van augmentant en complexitat, a partir del nivell i l’edat de l’alumne.

Tanmateix, una altra novetat que s’impulsa aquest curs és el pla de treball sobre les noves tecnologies. Vivim en un món tecnològic, ens agradi o no, cada vegada més les pantalles formen part de les nostres vides i sovint ho fan amb excés quan parlem d’infants, joves o adolescents: passen massa hores mirant aquests dispositius. De ben segur que les noves tecnologies han de ser presents als centres educatius i poden conviure amb els formats més tradicionals de l’ensenyament, però és important fer-ho de manera equilibrada. Cal explicar bé com s’utilitzen als centres, i assessorar també sobre com fer-ho a casa.

Per últim, i per això no menys important, aquest curs se segueix treballant en el desplegament d’accions per al foment de la coeducació i l’educació inclusiva. És indispensable trencar amb els estereotips de gènere, la violència i aconseguir la plena igualtat, i així també ho estableixen el Pla Nacional de la Infància i l’Adolescència i el Pla d’Igualtat.

Felicito el Govern per les iniciatives impulsades aquest nou curs escolar, que de ben segur donaran un valor afegit a l’educació dels nostres “petits” ciutadans.

Molt bon curs escolar a totes i a tots, alumnes, professorat, equips directius i personal dels centres. Aquest any des del Consell General, tindré un fort pensament cap a vosaltres.

 

Article de la consellera general del Grup Parlamentari Demòcrata, Meritxell Alcobé, publicat al BonDia el 14 de setembre del 2023. 

Etiquetes: Articles d'opinió, Meritxell López

Articles relacionats

El tabú de l’individualisme
Projectes que mereixen debat