El pròxim dimarts, 28 d’abril, no serà una jornada ordinària ni per a les nostres institucions ni per a la comunitat educativa. Andorra experimentarà un parèntesi en la seva activitat quotidiana i diària per rebre la visita oficial del M.I. Emmanuel Macron, president de la República Francesa i el nostre Copríncep.
Com a cap d’estudis d’un centre de segona ensenyança, no he pogut evitar pensar sobre l’impacte que aquesta visita té en els nostres alumnes. Tot i que l’escenari principal de la recepció serà l’Escola Andorrana de Primera Ensenyança d’Andorra la Vella, el fet de compartir espais i instal·lacions amb els més petits ha generat un clima d’il·lusió i una logística organitzativa que ens envolta des de fa dies.
És fàcil imaginar el neguit i la curiositat que desperta entre l’alumnat saber que el Copríncep francès i la primera dama, Brigitte Macron, trepitjaran el mateix pati on ells passen el seu temps de lleure cada dia. Per a aquells que ja han aprofundit en la història del Principat a l’àrea de Ciències Socials, aquesta visita també representa la materialització d’un concepte abstracte: la teoria històrica es transforma, de sobte, en una realitat tangible.
Aquesta visita també representa la materialització d’un concepte abstracte: la teoria històrica es transforma, de sobte, en una realitat tangible
Humanitzar la història i dotar-la de proximitat és, sense dubte, el millor catalitzador per despertar l’interès dels joves per la cultura i el llegat del nostre país veí. Però l’impacte d’aquest esdeveniment transcendeix el simple protocol. El fet que el nostre Copríncep dediqui part del seu temps al nostre alumnat, transmet un missatge potent de continuïtat institucional i de respecte profund a la nostra identitat nacional.
Aquesta és, doncs, una oportunitat immillorable per cultivar un sentiment de pertinença que cap lliçó magistral dins d’una aula podria igualar. A més, per als nostres alumnes més grans, que ja comencen a treballar amb el seu futur acadèmic i professional, França es referma com una opció de pes en la seva orientació cap a l’ensenyament superior. Gestos com el d’aquest dimarts no fan més que consolidar els lligams històrics i personals que uneixen els nostres estudiants amb la República Francesa.
Per tant, la visita de Macron a Andorra (la darrera va ser el 2019) és una experiència única perquè el nostre alumnat interpreti el món que l’envolta a través d’aprenentatges que siguin el més significatius i propers possible. És de fet un dels nostres reptes com a sistema educatiu andorrà: convertir l’aprenentatge en una eina viva. A les escoles treballem perquè cada competència es mobilitzi i tingui un sentit real fora de les parets de l’aula. Per tot això, quan un alumne veu que les estructures polítiques, en aquest cas, prenen forma davant dels seus ulls, l’aprenentatge deixa de ser una teoria per convertir-se en una experiència.
Article de la consellera de DA al Comú de Sant Julià de Lòria, Sandra de la Rosa, publicat al BonDia el 24 d’abril del 2026.





