Articles d'opinióDavid Montané

El turisme entès des de la globalitat de la nostra economia

Un dels objectius prioritaris del Grup Parlamentari Demòcrata és fer entendre que el turisme no és un sector, sinó una suma de molts sectors, productius i no productius, privats i públics.

Durant la seva experiència a Andorra, el turista interactua de manera directa amb diversos sectors com el transport, allotjaments, oci, esports, comerç, cultura, agricultura, alimentació, medi natural, salut, educació, seguretat, justícia, territori, finances, obres públiques o energia. La interacció del turista amb pràcticament tots els nostres sectors és el factor que defineix la gran transversalitat del turisme.

I és que els turistes són veritables ciutadans temporals que utilitzen els nostres serveis públics i són clients directes dels sectors productius. Tenim diferents tipologies de turisme: cultura, natura, compres, negocis, de congressos, gastronòmic, esportiu, de compres o de luxe. També és fonamental fer entendre que, en un món global i, particularment, en una societat com l’andorrana –que sorgeix i es nodreix de la multiculturalitat–, la frontera entre ciutadans i turistes es difumina, ja que el turista no és altra cosa que un ciutadà temporal que contribueix a enriquir la nostra economia, societat i cultura.

El turista no és altra cosa que un ciutadà temporal que contribueix a enriquir la nostra economia, societat i cultura

Tot i que el turisme és un sector de sectors, des de sempre s’ha identificat principalment amb el de l’hoteleria, cosa que té cert sentit atès que, a part de les agències de viatges i els operadors turístics, és l’únic que depèn i es beneficia de manera exclusiva del turisme.

També el sector de la neu en depèn molt. I segurament és el que es veurà més perjudicat pel canvi climàtic, per la progressiva reducció de nevades i la regressió de les cotes de neu. Tot apunta a la necessitat que les estacions es vagin transformant en estacions de muntanya i ofereixin altres activitats paral·leles a l’esquí.

Amb tot, es pot afirmar que Andorra és una destinació rica en recursos turístics gràcies a la qualitat i diversitat del patrimoni natural i cultural. Considerem que el foment del sector s’ha de basar en la capacitat de tots els actors per transformar els recursos en productes vendibles que siguin experiències gratificants per als usuaris.

A la vegada, el futur passa per innovar en el desenvolupament de noves experiències perquè els turistes puguin gaudir encara més del patrimoni, tasca en què el paper de petits i mitjans emprenedors és clau.

El futur passa per innovar en el desenvolupament de noves experiències perquè els turistes puguin gaudir encara més del patrimoni

Etiquetes: Articles d'opinió, David Montané

Articles relacionats

A favor del telefèric del Carroi
Andorra al capdavant en la lluita contra el canvi climàtic