Tots estarem d’acord que el món de l’educació ha de comptar amb excel·lents professionals, per poder transmetre els millors coneixements, de manera que els infants i joves adquireixin bons aprenentatges, aspecte clau per a la seva educació i creixement personal. Docents implicats, constants, entusiastes, responsables, empàtics, dinàmics, flexibles als canvis constants que venen marcats per la nostra societat, amb capacitat d’adaptar-se a les diferents tipologies d’alumnat, per transmetre de la manera més adequada els coneixements i oferir la millor atenció a la diversitat. Podria seguir anomenant molts més adjectius que qualifiquen la vàlua que, sota el meu entendre, ha de tenir un mestre o professor, però m’agradaria aturar-me un moment i fer una reflexió al respecte.
Cal admetre que els resultats de l’actual convocatòria per consolidar les places de professors de socials i de català (un procés que encara es troba en fase de desenvolupament, convé recordar-ho) han creat decepció dins del col·lectiu. Molts dels professors examinats tenen una llarga trajectòria, demostren un bon nivell professional i, fins i tot, l’excel·lència en l’acompliment de la seva tasca docent.
Què ha passat? Les proves no s’ajustaven a la realitat dels programes educatius? Alguns candidats no havien preparat prou bé les proves? Veient els interrogants generats i després de llegir les preguntes que els consellers generals de l’oposició demanen al Ministeri, m’he vist amb la necessitat d’escriure aquest article.
Des del meu vessant de mestra, busco exigir al màxim per estar al nivell d’aquesta societat que canvia a un ritme vertiginós. I el mateix crec que s’ha d’exigir a l’inrevés. Calen processos de selecció exigents, per això l’edicte plantejat s’ha dissenyat perquè passin els millors, i així ho ha avalat el Sindicat l’Ensenyament Públic (SEP). S’entenia que, a diferència d’altres processos del passat, aquesta vegada l’examen donava la rellevància adequada a les competències professionals.
Calen processos de selecció exigents, per això l’edicte plantejat s’ha dissenyat perquè passin els millors, i així ho ha avalat el Sindicat l’Ensenyament Públic
Esperem doncs que la reunió que efectuarà el SEP amb els responsables del Ministeri d’Educació per avaluar la situació serveixi per aclarir els fets i també serveixi d’exemple per aconseguir una bona comunicació entre totes les parts. Cal entendre l’educació com un tot, on interactuen molts actors i cada un d’ells ha de buscar en tot moment el diàleg i una bona comunicació transversal amb la finalitat d’obtenir una major transparència. Aquest és el camí també per oferir als nostres joves el millor professorat.
La voluntat del Ministeri, en tot moment, és poder consolidar més places d’interí al llarg de la legislatura, així ho ha afirmat diverses vegades el ministre Ladislau Baró. Aquest darrer procés de selecció pretenia garantir que la qualitat de la docència als centres educatius sigui la millor. En cap cas, la voluntat ha estat qüestionar la feina feta dels interins i encara menys desprestigiar-los, ja que alguns d’ells porten molts anys dins del món de l’educació i han sigut i són un referent per a molts joves del nostre país.
Gràcies a ells, els nostres alumnes s’han pogut formar com a persones, adquirint uns bons coneixements i aprenentatges. Gràcies per la feina que feu i per aportar valor a l’educació. Espero que aquesta experiència serveixi per fer una reflexió de totes les parts implicades, pel bé del nostre sistema educatiu i, sobretot, pel bé dels nostres joves i infants.
Article de la consellera general Demòcrata Meritxell Alcobé, publicat al BonDia el 27 de febrer del 2025.