Articles d'opinióDavid Montané

Menys congestió, mes qualitat de vida

El projecte de llei del pressupost per al 2024 s’està acabant de tancar i, en unes setmanes, entrarà a tràmit parlamentari. Tal com ja ha avançat el ministre de Finances, Ramon Lladós, els notoris increments d’IPC registrats els darrers mesos han obligat a fer certs ajustaments en la balança pressupostària, que se sumen als motivats per la pujada dels tipus d’interès.

En qualsevol cas, la capacitat d’inversió de l’Estat està clarament definida, així com les prioritats sobre cap a on s’ha d’enfocar. Tant el Govern com els grups parlamentaris que li donem suport compartim que augmentar l’oferta d’habitatge per a la població d’Andorra, que a la vegada contribueixi a rebaixar els preus de lloguer i compra, ha de ser la principal prioritat dins d’aquesta inversió. Un pla, ja iniciat, per ampliar l’oferta d’habitatge, que millorarà la qualitat de vida dels ciutadans, com també ho farà el desplegament de certes infraestructures fixades com a necessàries. Entre aquestes, s’hi troba sense cap dubte la desviació de la Massana-Ordino.

Milers de vehicles fan diàriament el tram que transcorre pel poble de la Massana, anant i venint des d’Erts i Arinsal, o des d’Ordino, una xifra que està previst que creixi els pròxims anys. Per a tots aquests conductors, però també per als massanencs, que suporten les congestions pel poble a les hores punta del dia, així com també pels qui viuen a l’Aldosa i Anyós, afectats pels danys col·laterals de les cues al centre, era primordial l’aposta per una infraestructura de desdoblament.

Era primordial i també un compromís que vam establir amb els ciutadans a les eleccions del passat 2 d’abril. Mig any després, es materialitza amb l’anunci de l’inici dels treballs del primer tram d’aquesta desviació. Ahir ja va sortir el concurs de licitació al BOPA perquè les obres puguin començar a principis de l’any vinent.

La desviació –després d’un canvi en el projecte inicial, el qual sortia des de la rotonda del túnel de les Dos Valires i que ha permès reduir els costos totals a la meitatcomençarà al revolt de la CG-3 a la Serra de l’Honor i té una llargada d’uns 2 quilòmetres. Aquest primer tram que ara es licitarà fa vora 600 metres i té un cost de nou milions d’euros, dels quals cinc seran assumits pel Comú (perquè es considera carretera urbana), i la resta pel Govern. Els altres trams ja seran assumits exclusivament per l’Executiu, a raó de 32 milions d’euros que es calcula que costarà l’obra un cop estigui finalitzada. Les previsions, exposades pel ministre de Territori i Urbanisme, Raul Ferré aquest dimarts en roda de premsa, apunten a tenir-la acabada el 2027. Segons els càlculs, un 70% dels vehicles que actualment circulen per la Massana optaran per la desviació.

La desviació –després d’un canvi en el projecte inicial que ha permès reduir els costos totals a la meitat– començarà al revolt de la CG-3 a la Serra de l’Honor i té una llargada d’uns 2 quilòmetres

La infraestructura permetrà connectar fins a la CG-3 direcció a Arinsal -al seu pas pel Telecabina- i amb la CG-3 direcció Ordino -en dos ramals, al pont de la caserna dels Bombers i a l’altura de la Farga Rossell. També tindrà un ramal que connectarà amb la zona del Comú de la Massana, fet que permetrà incentivar l’activitat comercial del poble. Tant en aquesta zona, com la que connectarà amb el Telecabina, es compta amb àmplia capacitat d’aparcament. Així, la Massana podrà apostar per una millor activitat comercial i d’oci dins del poble. Pensada sobretot per als vianants, més pacificada i més verda. També més allunyada de vehicles, cues, fum i sorolls. Aspecte que afavorirà l’activitat turística.

En resum, som a poc més de tres anys d’una substancial millora de la qualitat de vida dels ciutadans de les Valls del Nord. També dels qui hi treballen i dels qui, durant tot l’any, en gaudeixen.

 

Article del conseller general del Grup Parlamentari Demòcrata, David Montané, publicat el 12 d’octubre del 2023.

Etiquetes: Articles d'opinió, David Montané

Articles relacionats

Nacionalitat andorrana
Secció Jove de Demòcrates