Adrià EspinetaArticles d'opinió

Transport públic gratuït

El passat dijous 20 de juliol, el Govern anunciava que el transport públic mantindria la gratuïtat per als usuaris residents al país durant la legislatura. Amb aquest anunci, no tan sols es manté una de les accions clau per la reducció de vehicles en circulació i la corresponent contaminació ambiental que produeixen, sinó que es compleix amb un dels punts del programa electoral de Demòcrates en els primers cent dies d’aquesta segona legislatura de Xavier Espot al capdavant del Govern d’Andorra.

I és que l’aposta del Govern en matèria de mobilitat sostenible és ferma i ha donat els seus fruits, ja que d’ençà que els residents no han de pagar els abonaments o bitllets de bus, la xifra d’usuaris de la xarxa nacional d’autobusos ha augmentat en més d’un 70% (de 10.000 viatges al dia abans de la gratuïtat, a més de 16.000), amb la consegüent reducció de viatges en vehicles particulars en una estimació de 4.000 al dia al llarg del 2022. Aquestes dades provenen dels resultats de l’estudi encomanat pel Govern per analitzar l’evolució de l’ús del transport públic per part dels ciutadans.

Però malgrat que l’usuari percebi aquesta acció com a gratuïta, és cert i cal fer-ne menció que no ho és per a l’Estat. Dels 3,5 milions que costava anteriorment la subvenció pública al transport, ara en costa el doble, 7 milions. Cal esmentar-ho, perquè també s’ha de posar en relleu l’esforç pressupostari de l’Estat (i de la ciutadania) per garantir una mobilitat sostenible i una qualitat de l’aire òptima per als habitants del país, així com per assolir els compromisos internacionals corresponents als avenços cap a la neutralitat del carboni.

I malgrat els esforços, hi ha espai per a la millora: freqüències i capacitat dels autobusos són les demandes més destacades per la ciutadania, així com la recerca de noves vies sostenibles per facilitar la mobilitat dels ciutadans. El Govern té importants reptes sobre la taula, que seran complementats mitjançant un procés participatiu aquesta tardor, en què la ciutadania podrà intervenir en l’establiment de les freqüències que els siguin més propícies per assegurar que, cada cop més, Andorra sigui sostenible en matèria de mobilitat.

 

Article del conseller de Projectes Participatius al Comú d’Andorra la Vella, Adrià Espineta, publicat al Diari d’Andorra el 23 de juliol del 2023.

Etiquetes: Adrià Espineta, Articles d'opinió

Articles relacionats

Astroturisme a la Massana
Balanç i perspectives de futur dels 30 anys d’Andorra a les Nacions Unides