Calcular de manera detallada els ingressos. Calcular amb la mateixa minuciositat les despeses. De totes les àrees de l’Administració, les més petites i les més grans, les prioritàries i les que no ho són tant. I a partir d’aquí, començar a traduir en un document ampli tota la recopilació de dades, xifres i previsions econòmiques.
Així s’elabora, any rere any, el pressupost de l’Estat. Canvia en un context com el que ens trobem, tan excepcional? No, el procés és el mateix, tot i que molt més complicat, ja que amb una crisi tan evolutiva, amb una situació que varia d’una setmana a l’altra i amb unes decisions dels països veïns que no podem controlar –però que ens afecten molt directament–, és molt més difícil poder plasmar un pronòstic pressupostari per als dotze mesos de l’any a venir.
Però el Govern ho ha fet. Malgrat la càrrega extra de treball que li ha suposat i li suposa la gestió del dia a dia de la crisi de la Covid-19. I, a més, ho ha fet en un temps rècord, entrant a tràmit el projecte de llei del pressupost pel 2021 el dia 6 d’octubre. Mai abans s’havia entrat tan d’hora.
A partir d’aquí, és responsabilitat de les conselleres i consellers preservar aquesta celeritat proposada per l’Executiu. Perquè som davant d’un pressupost històric, el més excepcional de la història recent d’Andorra, i que requereix d’una acció parlamentària també històrica.
Som davant del pressupost més excepcional de la història recent d’Andorra, i que requereix d’una acció parlamentària també històrica
Tenim la responsabilitat de posar-nos a treballar per aprovar-lo abans d’acabar l’any.
Perquè un pressupost amb una quantitat tan gran d’ajudes a les famílies del país, a les empreses, als autònoms, no pot funcionar amb dotzenes parts els primers mesos del 2021. No s’ho mereix la nostra població. No podem encallar ni el més mínim tot allò destinat a pal·liar les seves necessitats: les prestacions per desocupació, els ERTO, la prestació per fills a càrrec, les reduccions als lloguers, els descomptes a la factura de la llum i del telèfon, les ajudes socials a famílies amb necessitats essencials, les ajudes a l’habitatge… Per només citar alguns aspectes prioritaris que ja estan actius i que contempla també el pressupost de l’any vinent. Aspectes que permeten als negocis tirar endavant amb el seu dia a dia, i poder estar al costat de les persones que pitjor ho estan passant.
Tampoc podem encallar la protecció de la salut de la nostra ciutadania: les inversions per millorar l’hospital, per contractar més personal sanitari, la partida extra per pagar totes les prestacions i les baixes que haurà d’assumir de manera excepcional la CASS.
És per tots aquests motius que els grups parlamentaris hem de treballar plegats, les setmanes vinents i amb el Nadal com a data límit, per aconseguir el millor ‘pressupost Covid’ per a Andorra. Segur que trobarem punts d’entesa entre tots els grups de l’arc parlamentari per millorar el text definitiu. Sempre que fem aportacions constructives, des de la corresponsabilitat (la mateixa que hem demanat als ciutadans tots aquests mesos), i apartant els debats amb ampli component polític o els intents de treure algun tipus de rèdit.
Ja tindrem molts anys i sessions al Consell General per fer debats polítics sobre pressupostos. Però ara no és el moment.
Ara és el moment de centrar-nos en la salut i el benestar de la ciutadania i del nostre teixit productiu. I precisament aquest pressupost és una clara declaració d’intencions d’aquest posicionament. Perquè aplica contencions en tot allò que no es vincula directament amb aquests conceptes. I no escatima res en tot allò relacionat amb ells.
Article del president del grup parlamentari Demòcrata, Carles Enseñat, publicat el 21 de novembre del 2020 a El Periòdic d’Andorra.