Els grups parlamentaris de la majoria (Demòcrates, Liberals i Ciutadans Compromesos), han entrat aquest dilluns una esmena al projecte de llei de modificació de la Llei 27/2008 d’impostos especials amb la voluntat que el gravamen vinculat a taxa verda per la venda d’hidrocarburs no tingui efecte fins l’1 de gener del 2022. Es tracta d’un acord unànime que cerca “el millor punt d’equilibri” entre els nombrosos beneficis que comporta aquesta taxa finalista per a la ciutadania, i les demandes del sector dels hidrocarburs.
El president del Grup Parlamentari Demòcrata, Carles Enseñat, el president del grup Liberal, Ferran Costa, i el president del grup de Ciutadans Compromesos, Carles Naudi d’Areny-Plandolit, ha defensat en nom de la coalició que “som sensibles al que ens demana la ciutadania” a l’hora de treballar qualsevol llei, i per això s’han escoltat les inquietuds sorgides les darreres setmanes. També han incidit que la futura taxa verda genera uns beneficis per a la població que “superen amb escreix” el que comporta la seva aplicació, sobretot relacionats amb la mobilitat sostenible i el foment del transport públic en totes les franges d’edat i a totes les parròquies. A la vegada, “no podem anar en contra de les polítiques internacionals sobre sostenibilitat”, també perquè “són bones per a Andorra i creiem en elles”.
De fet, el projecte de llei ja plantejava una aplicació progressiva en el temps de la taxa verda, tant pel que fa als combustibles de locomoció com als de calefacció (aquests últims ja estaven prevists que no quedessin afectats fins al 2022). Ara aquesta gradualitat quedarà més refermada amb l’esmena presentada.
L’anunci s’ha fet aquest dilluns al matí a l’Estació Nacional d’Autobusos, amb la presència també de la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó. La ministra ha anunciat que, malgrat posposar el gravamen de la taxa verda fins a sis mesos, aquesta tardor ja es podrà adquirir l’abonament mensual de 30 euros per poder viatjar amb transport públic per tot el país i sense cap limitació. Suposa “trencar una important barrera” d’accés al transport públic, ja que actualment -ha posat com a exemple-, els usuaris que es desplacen habitualment al Pas de la Casa destinen prop de 2.000 euros l’any al transport, i els que ho fan a la Massana prop de 1.000.
A partir d’ara, i en qualsevol cas, es pagarà un màxim de 360 euros l’any per fer ús del transport públic d’Andorra amb els nous abonaments mensuals. En aquest sentit, Calvó ha recalcat l’esforç pressupostari que suposarà que ja estiguin disponibles a la tardor, malgrat que la taxa verda encara no serà d’aplicació.
A partir d’ara, i en qualsevol cas, es pagarà un màxim de 360 euros l’any per fer ús del transport públic d’Andorra amb els nous abonaments mensuals
Pel que fa a les altres dues mesures que possibilita la introducció de la taxa verda, la rebaixa del transport escolar i del transport per a joves, es posposen també fins a l’any 2022, en consonància a l’entrada en vigor del nou gravamen.