Articles d'opinióDiego Vieira

Portugal, a Andorra

Visitar Andorra també és visitar Portugal.” Aquesta frase és del primer ministre portuguès, Luís Montenegro, durant el viatge oficial al Principat el 20 de maig passat. No ho deia en va: a Andorra hi viuen més de 8.400 portuguesos, xifra que representa el 10% de la població total, i és la segona nacionalitat més nombrosa, només per darrere de l’espanyola. És cert que fa dues dècades se superaven amb escreix els 10.000 residents portuguesos, però a la vegada, i tornant al present, podem parlar d’una comunitat lusitana molt més àmplia que la que reflecteixen les estadístiques, tenint en compte que molts descendents de portuguesos, de segona i tercera generació, han adquirit la nacionalitat andorrana.

Tots ells han trobat a Andorra un país d’oportunitats, i amb el seu treball han contribuït al desenvolupament econòmic i social del país. Ha estat un win-win. Ho va destacar el mateix Montenegro i també el cap de Govern, Xavier Espot, durant els parlaments coincidint amb la inauguració del consolat general de Portugal a Andorra, al carrer Prat de la Creu. Havia estat més de deu anys tancat i la seva reobertura és una decisió absolutament necessària per oferir als residents una porta d’entrada a l’administració portuguesa (sense haver de baixar a Barcelona), facilitar els tràmits i gestionar-los amb més rapidesa.

Els portuguesos han estat un pilar fonamental per a Andorra: han contribuït al seu creixement, especialment en sectors com el dels serveis, el turisme i la construcció. Molts ja han tornat al seu país d’origen un cop finalitzada la vida laboral, però també molts altres s’han quedat i ara veuen com els seus fills i nets, andorrans, participen en la vida pública i creixen en el país que els va acollir.

En els temps actuals que corren, en què no són esporàdics els discursos antiimmigració i de la por vers els nouvinguts que arriben a Andorra per iniciar un projecte de vida, en què oblidem massa sovint que som i hem estat històricament un país d’acollida, la comunitat portuguesa és un gran exemple d’integració i de generació de riquesa, en tots els àmbits, per al país.

 

Article del membre del Comitè de DA d’Escaldes-Engordany, Diego Vieira, publicat al Diari d’Andorra el 2 de juny del 2026.

Etiquetes: Articles d'opinió, Diego Vieira

Articles relacionats

Meritxell, més que un santuari