A partir de demà tindrem disponible a Andorra un nou abonament de transport públic, que s’emmarca en el projecte del Govern per millorar el nostre entorn mediambiental. A efectes pràctics, viatjar en transport públic serà ara molt més barat. Tal com va concretar la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, tindrem a la nostra disposició un abonament de 30 euros mensuals amb viatges il·limitats útils per a tot el territori, que suposa un descens de preus que arriba fins al 81% (en el cas de la zona 4). També entren en vigor rebaixes de tarifes per viatjar fins al Pas de la Casa, Arinsal i la Cortinada.
Actualment, el parc automobilístic del país és de més de 91.300 vehicles, segons les darreres dades publicades pel departament d’Estadística. En les mateixes dates, la població total era de 78.015 residents, és a dir, més d’un vehicle per habitant. Per a un país com el nostre, amb una superfície reduïda a 468 quilòmetres quadrats, sembla totalment il·lògic aquest fet –fins i tot insuportable– per a la mobilitat interna de les carreteres.
Amb la cura del medi ambient a la cartera de les grans prioritats de país, el Govern ha fet un pas més cap a una Andorra verda i lliure de fums. Però, per quin motiu hauríem d’aprofitar aquesta proposta? La resposta fàcil és la reducció de preus i la de la contaminació pels fums, però també reduirem la contaminació acústica, alhora que contribuïm a l’harmonia, a la cohabitació més positiva entre vianants i vehicles.
A més, darrerament veiem com els comuns també se sumen a treballar des d’aquesta mateixa perspectiva –treure el fum del nucli de les parròquies– a partir de l’impuls dels autobusos comunals o la conversió de carrers en zones de vianants, com el carrer Callaueta a la capital.
Les noves generacions, mil·lennistes inclosos, preferim alternatives de transport més econòmiques i respectuoses amb el medi ambient. Amb projectes com aquests crec que estem encaminant-nos cap al futur desitjat. És hora de deixar-nos d’excuses, apostar per les alternatives de mobilitat sostenible i utilitzar els cotxes només en els trajectes que realment són necessaris.
Article del secretari de la Secció Jove de Demòcrates, Eduard Muñoz Pérez, publicat al Diari d’Andorra el 31 d’agost del 2021.