Articles d'opinióDavid Montané

Esports electrònics en clau de país

És cert que a molts els sona llunyà, estrany, fins i tot poc comprensible. Però és igual de cert que a molts altres els apassiona, els enganxa i s’ha convertit en una preferència d’oci a la seva vida. Un conglomerat de sensacions i opinions diverses que, en qualsevol cas i tenint en compte l’evolució del sector els darrers anys, convergeixen almenys en una: els esports electrònics (o e-sports) han arribat per quedar-se. S’han consolidat i se’ls ha de tenir en compte, tant per la seva repercussió social com econòmica.

Els esports electrònics,  de manera molt resumida, són competicions a través de videojocs en què els jugadors i equips juguen entre ells en línia. Un concepte senzill que ha anat evolucionant i també professionalitzant-se fins a convertir-se en una indústria mundial molt potent. Segons la consultora Newzoo d’investigació de mercat especialitzada en el sector, s’estima que el 2025 ja mourà 1.870 milions de dòlars via ingressos dels jugadors, de les competicions, però també dels patrocinis i publicitat. A la vegada, arribarà a una audiència de 532 milions d’espectadors.

És un auge internacional. Un nou sector que, en clau de país, s’ha d’aprofitar, integrant-lo dins la necessària diversificació de la nostra economia. Els e-sports poden atraure inversors i empreses foranes de renom, també jugadors d’elit i altres professionals amb talent, com ara creadors de contingut, informàtics, tècnics, fins i tot comentaristes, jutges i àrbitres de les competicions.

Els e-sports poden atraure inversors i empreses foranes de renom, també jugadors d’elit i altres professionals amb talent

Conscients d’aquesta escletxa d’oportunitat, i per dotar empreses i jugadors de la màxima seguretat jurídica perquè puguin venir al nostre país, l’abril del 2021 vam aprovar al Consell General la Llei d’esports electrònics. Amb l’objectiu de convertir l’auge del sector en una oportunitat per a l’economia andorrana. La llei inclou avenços com poder considerar els jugadors esportistes professionals i, a la vegada, mesures per protegir-los, fent especial incidència en els menors d’edat, a partir del desplegament de plans específics de prevenció i conscienciació.

Dos anys després, tenim exemples que confirmen la importància d’haver aprovat aquesta llei. Ja hi ha empreses del sector que s’han instal·lat a Andorra. L’Automòbil Club d’Andorra ha creat el primer equip d’e-sports del país, i també el primer centre d’alt rendiment per a esportistes digitals. Comencen a consolidar-se també els esdeveniments. El cap de setmana del 20 i 21 de maig va tenir lloc al Poliesportiu d’Andorra la primera edició de l’e-Sports City Fest, que va aplegar 3.000 persones de manera física i 250.000 de manera virtual. Allà van celebrar-se les finals de l’e-Sports City League, la primera lliga amateur d’esports de la península Ibèrica, i d’altres competicions, amb premis valorats en més de 25.000 euros. Ja es treballa en la pròxima edició, a la vegada que en la celebració, dintre d’uns mesos, de les e-Sports City Talks d’Andorra. Un esdeveniment emmarcat en el Pla estratègic d’esports electrònics, obert a empreses del país i internacionals i que comptarà amb xerrades, conferències educatives i d’innovació tecnològica.

Qui hagi arribat fins al final d’aquest article, i especialment aquells que, com mencionava a l’inici, veuen el sector dels esports electrònics com una cosa llunyana i difícil d’entendre, confio haver aportat una mica més d’informació i coneixement. O almenys confio haver incidit en el fet que els e-sports estan cridats a ser una oportunitat per a Andorra en clau de diversificació de l’economia, per guanyar talent i sumar un nou sector d’alt valor afegit.

 

Article del conseller general del Grup Parlamentari Demòcrata, David Montané, publicat al Bon Dia l’1 de juny del 2023.

Etiquetes: Articles d'opinió, David Montané

Articles relacionats

Solidesa i estabilitat
Moment dolç de l’esport andorrà