Articles d'opinióBerna Coma

Com afecta als ciclistes el nou Codi de Circulació?

La bicicleta ha experimentat a Andorra un creixement exponencial en totes les seves modalitats. Sigui la bici de carretera –pels fins a 21 ports de muntanya que ofereix el país–, la de muntanya –pels nombrosos camins i corriols que tenim– i, darrerament, l’elèctrica, que permet iniciar-se en la bicicleta com a mitjà de transport, també per zones urbanes. A més, a Andorra s’organitzen diferents competicions de bicicleta que no paren de créixer en nombre de participants i, anualment, acollim esdeveniments internacionals com la Copa del Món de BTT, La Vuelta o el Tour de França, que torna de nou aquest juliol.

És a dir, cada vegada són més els aficionats a la bicicleta. Les administracions públiques també hi ajuden, amb l’expansió de la xarxa de carrils bici o la campanya de promoció i seguretat viària Andorra, territori ciclista. Però, tot i els esforços realitzats, cal seguir potenciant els carrils bici i apostant per la mobilitat sostenible al nostre territori.

L’expansió de la bicicleta implica també nous canvis en la convivència amb la resta d’usuaris de la xarxa viària. Ja no podem considerar els ciclistes uns actors secundaris, sinó que han passat a ser protagonistes, pràcticament al mateix nivell que els vehicles de motor. En aquest sentit, l’actualització del Codi de circulació impulsat pel Govern i que hem treballat els grups parlamentaris del Consell General (amb la implicació també del sector), era l’ocasió perfecta per, via llei, dotar d’aquesta rellevància els ciclistes. Però, a la vegada, s’ha cregut necessari incloure també una sèrie d’obligacions com a usuaris de la xarxa viària, amb l’objectiu final de reforçar la seva seguretat i la de tota la població. Per posar un exemple, la prohibició dels ciclistes de saltar-se un semàfor en vermell és de lògica, però no sempre es fa per la mandra d’haver de parar i treure el peu de la cala.

Així, el nou Codi de la circulació que vam aprovar el passat 13 de maig de manera unànime, fa un èmfasi contundent en la protecció dels ciclistes, ja que són actors considerats vulnerables. Però, a la vegada, els introdueix plenament en el compliment de les normes de circulació.

Tenint en compte el creixent nombre de població aficionada a la bici, és important detallar els principals canvis que els afecten en el nou Codi de circulació.

Conscients de la vulnerabilitat dels ciclistes, en el treball per la millora del Codi vam voler reforçar molt la seva seguretat i, a la vegada, adaptar la nostra legislació a la dels països de l’entorn. Així, s’estableix per llei que els conductors de vehicles hauran de reduir la velocitat quan s’aproximin a ciclistes, i hauran de deixar una distància mínima d’1,5 metres en cas que els vulguin avançar, permetent que puguin trepitjar la línia contínua de forma excepcional.

Els conductors hauran de deixar una distància mínima d’1,5 metres en cas que els vulguin avançar, permetent que puguin trepitjar la línia contínua de forma excepcional

A l’hora de circular, els ciclistes ho hauran de fer pel voral de la dreta si aquest és transitable (si no ho és, hauran d’utilitzar la part imprescindible dreta de la calçada), tot i que, en descensos amb revolts o per altres raons de seguretat, podran utilitzar la part dreta que necessitin. En zones urbanes també podran circular a una certa distància de l’extrem dret de la calçada, per dotar-los de més seguretat en cas d’obertura indeguda de la porta de vehicles estacionats (un accident, malauradament, força habitual). Seguint amb la circulació a zones urbanes, no podran anar per la vorera a excepció de les voreres bici, tot i que els menors de 10 anys sí que ho podran fer, sempre que vagin a una velocitat adaptada als vianants i que els respectin.

Una altra novetat important que no estava regulada és la circulació en grup dels ciclistes. Podran anar en paral·lel en grups de dos, tot i que amb excepcions que els obligarà a fer-ho en filera: a partir de la posta del sol, en trams sense visibilitat i en cas que les condicions de la circulació ho exigeixin. Així mateix, es dona prioritat de pas als ciclistes en situacions que puguin suposar un risc. Per exemple, a l’hora d’incorporar-se a una rotonda.

Un altre punt interessant de l’actualització del Codi és que els ciclistes, sempre que siguin majors d’edat, podran dur un menor en un seient addicional homologat, així com arrossegar un remolc o semiremolc.

Però, com he comentat, per protegir la seguretat dels ciclistes i la resta d’usuaris de la xarxa viària era també necessari incorporar-los un seguit d’obligacions que fins ara no estaven contemplades. Per exemple, els ciclistes hauran d’utilitzar casc homologat quan circulin per vies interurbanes, i per tot arreu quan tinguin menys de 16 anys (el casc, encara que pugui semblar sorprenent, no figurava al Codi). També hauran de dur enllumenat de posició, al davant de color blanc i al darrere de color vermell, i elements reflectors, quan circulin entre la posta i la sortida del sol, quan les condicions meteorològiques o ambientals ho requereixin, i quan circulin per túnels o passos amb el senyal obligatori d’enllumenat.

Un altre aspecte destacat pel que fa a les seves obligacions és que els ciclistes passen a estar sotmesos a possibles controls d’alcoholèmia i de drogues que pugui fer la Policia, de manera que se’ls equipara amb la resta de conductors. Per tant, vagin per on vagin, no podran circular sota els efectes de l’alcohol (una taxa a la sang superior a 0,5 g/l serà considerat infracció), ni de les drogues (estupefaents, psicotròpics, estimulants o substàncies anàlogues).

Així mateix, i per a totes aquestes noves condicions que he esmentat, el Codi de circulació planteja un règim de sancions que situa els ciclistes al mateix nivell que la resta de conductors, amb sancions de lleus a molt greus en funció de quina sigui la infracció.

Regular l’ús de la bicicleta a les nostres carreteres i, a la vegada, protegir els ciclistes per millorar la convivència a la via pública era necessari en aquest procés d’actualització del Codi de circulació. Evitar possibles incidents, fomentar una convivència pacífica i tenir una xarxa viària segura va en benefici de tots. Volem més bicicletes a les carreteres, però volem que hi siguin de manera ordenada.

Volem més bicicletes a les carreteres, però volem que hi siguin de manera ordenada

Encara queda molt treball de conscienciació a fer, tant per part dels ciclistes com per la resta de conductors de vehicles. Confiem que integrar la bici com un vehicle més tal com fa el nou Codi de circulació contribuirà a aconseguir-ho.

 

Article de la consellera general del Grup Parlamentari Demòcrata, Berna Coma, publicat a El Periòdic d’Andorra el 22 de maig del 2021. 

Etiquetes: Articles d'opinió, Berna Coma

Articles relacionats

Lleis que s’incompleixen
Jordi Ribes
L’Andorra inquieta
Menú